Веселин Ангелов, член на УС на АБЗ, за Bulgaria ON AIR: „Пазарът расте с добри темпове, хората заделят повече средства за застраховки“

Актуални теми, свързани с развитието на застрахователния пазар, коментира Веселин Ангелов, член на УС на АБЗ и изпълнителен директор на Алианц България, в предаването Money.bg на телевизия Bulgaria ON AIR, излъчено на 29 юни 2024 г.

"Застрахователният пазар се развива добре. Нормално е, след като говорим за една развиваща се икономика, да говорим и за развитие на финансовия сектор, в която основна роля играе и застраховането, защото то ни обезпечава финансово. Застрахователният пазар отбелязва добър ръст в последните години, това се откроява и през 2024 година. Отново автомобилните застраховки са с основен дял,  след тях остават имущественото застраховане и животозастраховането“, каза Веселин Ангелов. Той посочи, че българите започват да отделят все повече средства за застраховане. Причината е в по-честите природни бедствия, които ни карат да се замислим за рисковете и начините да се обезпечим срещу тях. 

В резултат на климатичните промени се повишава както честотата на природните бедствия, така и разрушителната им сила. Това показват данните на най-големия презастраховател, където отчитат значимо повишение на загубите от природни бедствия през последните години. Това важи и за България – например толкова сериозна градушка като скорошната в Северна България, е имало преди 10 години в София, посочи Ангелов.

Много нисък дял от имотите у нас са застраховани, по някои оценки около 5%. За да се адресира този проблем, трябва да се мисли в посока общи политики на национално ниво.

Според Веселин Ангелов нагласата на хората да разчитат на държавата за помощ при бедствие вероятно идва от миналото, когато заедно с имотния данък хората са плащали и застрахователна премия. Ситуацията е коренно различна сега и като общество трябва да сме наясно, че когато държавата заделя средства за подпомагане на пострадалите при бедствия, независимо в какви размери, те идват от други публични средства, с друго предназначение – например за изграждане на по-добри улици, детски градини и т.н.

Като цяло застраховките в България са изключително достъпни. Например, при полиците за домашно имущество има оферти 50-100 лв. за година, предлага се и разсрочено плащане на премията. Но не цената трябва да е водещ фактор при избор, защото по правило най-евтините полици предлагат и най-ниска степен на защита. Според скорошно проучване на АБЗ и MoitePari.bg хората са склонни да дадат около 100-150 лв. за полица за дома, като това би им осигурило много добро застрахователно покритие. Застраховката за дома е в пъти по-евтина от Автокаското, която най-често се купува, подчерта Ангелов и поясни „Ако застраховаме колата си на сума от 10 000 лв. Каското би ни излязло около 500 лв. А застраховката на дома за в пъти по-висока сума, от 70 000 лв., би ни излязла 70-80 лв.“

Митът „застрахователите не плащат“ не отговоря на реалните факти. Данни от проучвания на АБЗ сочат, че 95% от хората, които са завели претенция за обезщетение, са получили такова. При останалите 5% отказът се дължи на това, че претенцията е била по риск, който не е покрит по съответната полица. Позитивното е, че тази нагласа  вече не е толкова популярна, сочат и нашите наблюдения, и данните от последното ни проучване. Това означава, че нивото на доверие към застрахователите се е повишило, вероятно поради позитивен индивидуален опит и подобрената застрахователна култура, обясни Веселин Ангелов.

По отношение на завеждането на щети и изплащане на обезщетения, то сроковете и стъпките са описани в условията по полицата и е важно всеки потребител да се запознае с тях. При значими природни бедствия застрахователите се съобразяват със ситуацията и своите клиенти и обикновено удължават сроковете за завеждане на щети.

Веселин Ангелов посъветва хората при избор на полица да задават въпроси и да се консултират. От своя страна продавачът на застраховката е задължен да предостави на клиента си пълна информация относно покритията и условията по застрахователната оферта, да съобрази предложението с индивидуалните потребности на клиента.  Клиентската удовлетвореност е водеща не само на регулаторно ниво, но на ниво бизнес, подчерта Ангелов.

Начало