Пандемията COVID-19 и въведените извънредни мерки изправиха всички нас пред тежки предизвикателства, за които не съществуват готови решения. Тази ситуация беше и продължава да е тест – за адаптивността и стабилността на бизнесите, но също и за съпричастността и грижата към обществото. Тест, който застрахователната индустрия премина с успех.
През този труден период застрахователните дружества се обърнаха към обществото с множество жестове на добра воля и дарения в помощ на най-пострадалите и в подкрепа на здравния сектор и на други сектори, които се оказаха на първа линия в битката с епидемията. Компаниите осигуриха безплатни застраховки срещу риска COVID-19 за медици и здравни работници от цялата страна и за служителите на МВР. Направиха дарения на медицинско и болнично оборудване за множество болници в страната, осигуриха предпазни и защитни средства. Подпомогнаха провеждането на дистанционното обучение на нуждаещи се деца с дарения за компютри и комуникационна техника.
Като сектор от системно значение за обществото и икономиката с въвеждането на извънредното положение застрахователите трябваше да реагират максимално бързо с мерки, които да осигурят непрекъсваемост на процесите и ефективно функциониране по всички линии на бизнес. В рамките на часове и дни застрахователните компании успяха да трансформират бизнес процесите си така, че без прекъсване да продължат дейността си и да обслужват клиентите си при спазване на най-високи предпазни здравни мерки. Застрахователите влязоха в интензивна комуникация със своите клиенти и предложиха редица иновативни дигитални решения, с които да ги подпомогнат.
Понижената стопанска активност, породена от кризата COVID-19 беше и продължава да е изпитание и за бизнесите, и за хората. В тази ситуация застрахователният сектор ясно демонстрира своята ангажираност и отговорност към клиентите и обществото. Без да има наложени нормативни изисквания, компаниите предоставиха на добра воля редица облекчения и услуги за своите клиенти. Те са различни за отделните компании, в зависимост от вътрешната им политика, нуждите на клиентите и спецификата на застрахователните продукти. Сред тях са:
Застрахователите реагираха бързо и адекватно на нуждите на обществото от защита, като разработиха и предложиха застрахователни продукти и покрития срещу риска COVID-19. На пазара се предлагат застраховки за корпоративни (работодатели) и индивидуални клиенти, които покриват диагностика на COVID-19, лечение и болничен престой, загуба на живот. Има застраховка в подкрепа на БГ туризма за гарантиране на издадените ваучери от туроператорите за отменените пътувания. Българските туристи при пътуване в чужбина могат да закупят застраховки, покриващи риска COVID-19.
Компаниите реагираха с отговорност и съпричастност към нуждите на обществото и подкрепиха с дарения професионалистите на първа линия и най-нуждаещите се. Сред инициативите са:
- Дженерали Застраховане АД и Джи Пи Презастраховане ЕАД предоставиха безплатна застрахователна защита на 1600 медици и служители на здравни заведения на първа линия срещу риска от заразяване с COVID 19.
- ДЗИ застрахова безплатно медицинските лица на първа линия в София срещу COVID-19 в обща инициатива със Столична лекарска колегия на Българския лекарски съюз.
- УНИКА България сключи здравна застраховка и застраховка злополука с членове на Българска асоциация на професионалистите по здравни грижи, като надгради продукта с покритие COVID-19, което включва поемане на лечението на COVID-19 за всички 30 000 професионалисти по здравни грижи.
- „Животозастрахователен институт” АД направи: дарение на „Рискова застраховка живот“ на служителите на Центъра за спешна медицинска помощ – София; ексклузивно предложение към членовете на българския зъболекарски съюз за „Рискова застраховка Живот“
- ЗК” Лев Инс” АД и „Животозастрахователен институт” АД предоставиха безплатно специално покритие за събития, настъпили вследствие на инфекция с Covid-19 към Груповата „Рискова застраховка Живот” за всички служители на МВР.
- Дженерали Застраховане АД и Джи Пи Презастраховане ЕАД направиха дарения под формата на медицинско оборудване и парични средства на 17 болници в страната.
- ЗК „Лев Инс” АД и „Животозастрахователен институт” АД безвъзмездно предостави за нуждите на Министерството на вътрешните работи защитни средства – шлемове и маски.
- ЗД “Бул Инс“ АД направи дарения на защитни предпазни средства за Министерството на труда и социалната политика, които предоставени на социалните служби в страната.
- ЗД „Евроинс“ АД направи дарение под формата на болнично оборудване и парични средства за заведения за настаняване от семеен тип в община Белоградчик. Фирмите от Еврохолд дариха парични средства на Болница “Света София”.
- ЗЕАД „ЦКБ Живот“ е дарител на SOS детски селища и дом за деца, лишени от родителски грижи в гр. Стара Загора. Предоставено е дарение на защитни средства и дезинфектанти.
- Алианц България дари преносими компютри за децата включени по програмите на SOS детски селища.
- МетЛайф България и Фондация МетЛайф дариха парични средства за закупуване на компютърна и комуникационна техника за нуждаещи се училища и ученици.
- Образователните исторически филми на ЗАД „Армеец“ и сдружение „Българска история“ бяха предоставени безвъзмездно за дистанционното обучение на стотици ученици. Те бяха използвани във видео уроците на издателство „Просвета“.
- ЗАД „Булстрад Виена Иншурънс Груп” подкрепи инициативата „Образование за света утре“ на СА „Д. А. Ценов с дарение, равняващо се на всички годишни семестриални такси на студентите от първи курс редовна форма, в специалност „Застраховане и социално дело”.
- ЗК „Уника“ АД предостави 500 безплатни медицински консултации с лекар в приложението MedUNIQA за онлайн медицинска консултация
- ЗЕАД „Булстрад Живот Виена Иншурънс Груп“ ЕАД предложи възможност за психологическа подкрепа и набор от безплатни услуги за клиентите си и широката публика чрез създаден за целта сайт.