По повод актуалната ситуация с ценовата динамика по застраховка Гражданска отговорност на автомобилистите за определени категории моторни превозни средства Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) подчертава, че застрахователните дружества имат свои индивидуални политики по отношение на формиране застрахователните премии по отделните линии на бизнес, включително и по задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. Всяка компания определя пазарното си поведение по отделните застраховки на база собствената си бизнес стратегия, рисков апетит, краткосрочни и дългосрочни цели. Също така, решенията за промяна на нивата на премиите се вземат на ниво отделна компания. АБЗ няма право да се намесва и не би могла да повлияе на търговските политики на дружествата.
Застрахователният сектор е стриктно регулиран и върху пазарните участници се осъществява текущ и периодичен контрол от страна на Комисията за финансов надзор. В дейността си, включително и при определяне на премиите/тарифите по отделните застраховки, дружествата се съобразяват с всички приложими законови изисквания. Съгласно законовите изисквания към застрахователите премиите трябва да бъдат изчислени така, че да отговарят на принципа за достатъчност, т.е. да осигуряват изпълнението на поетите от дружествата задължения към техните клиенти. Ценовите нива на застраховките при всеки застраховател зависят от поетия от него риск по дадената бизнес линия, политиката му за сегментация на портфейла, т.е. увеличаване или ограничаване на определени рискове в портфейла, данните за щетимост, както и влиянието на различни рискови фактори.
Основни параметри за определяне на цената по застраховка „Гражданска отговорност“ са честотата на щетите и размера на средната щета. Честотата на щетите представлява съотношението на броя щети към броя сключени полици. Автомобилите използвани за таксиметрови превози, престояват като участници в движението в пъти по-дълго от обикновените автомобили и изминават в пъти повече километри пробег. Те се движат почти непрекъснато и е нормално при тях да се наблюдава в пъти по-висока честота на щетите от обичайната за този вид застраховка. За да установи обективните нива на честотата на щетите и размера на средната щета при всички застраховани МПС и отделно при таксиметровите автомобили за последните 5 години, АБЗ своевременно изиска данни от единната информационна система, администрирана от Гаранционния фонд. Анализът на получените данни показа, че размерът на средната щета при такситата е съпоставим със средната за всички застраховани автомобили в България, но честотата на възникване на щети е 20 пъти по-висока.
При сходни нива на размера на средното обезщетение, което се изплаща за произшествие на леки автомобили и такива, използвани за таксиметрови превози и двадесет пъти по-често настъпване на застрахователни събития, необходимата премия за покритие на риска при таксиметровите автомобили е нормално да бъде в пъти по-висока от тази за останалите леки автомобили.
Ако в съвкупността на всички застраховани автомобили, тези с по-висок риск не плащат по-висока премия от другите, съответстваща на техния риск, то премията на всички автомобили трябва да се повиши, за да се осигурят достатъчно средства за изплащане на обезщетенията. Това би било несправедливо за останалите застраховани лица.