АБЗ няма право да се намесва или влияе по какъвто и да е начин върху търговските политики на компаниите. Всеки застраховател самостоятелно преценява и прилага ценовата си политика и съответно самостоятелно подлежи на контрол от Комисията за финансов надзор. Това обясни Пламен Шинов, зам.-председател на Управителния съвет на Асоциацията на българските застархователи, в коментар за БНР на 20 ноември.
Той посочи, че при различните застрахователи щетимостта по дадена бизнес линия или сегмент от нея може да е различна. В случай, че при дадена компания щетимостта е по-тежка , то това води до съответните повишения в премийните нива.
Нормално е рискът от възникване на щети при таксиметровите автомобили да е по-висок, защото те са на пътя почти непрекъснато. Има таксита, които са на 24-часов режим на работа на смени и изминават на ден стотици километри. Това е много по-различно от обичайния пробег на автомобил, който се ползва например за отиване до работа, водене на децата до училище или други битови задачи.
Има много фирми в подобен режим на работа като такситата – куриерските фирми, товарните автомобили – които също са с чувствително по-висока щетимост. Това ги разграничава от останалите автомобили и съответно тарифите за тях за различни. По-голяма част от застрахователите, въз основа на опита си, определят такситата като по-рискова група и предлагат премии на по-високи нива.
Таксиметровите автомобили навсякъде в Европа са със завишен риск и към тях се прилагат адаптирани тарифи, обясни Пламен Шинов.
Като цяло по линия на застраховка „Гражданска отговорност“ общо за всички автомобили не се наблюдава повишение на щетимостта и оттам необходимост от корекции на премийните нива. Шинов подчерта, че застрахователният бранш е единственият, който не е адаптирал тарифите си спрямо инфлацията.