Константин Велев, председател на АБЗ, пред bTV: „Постепенен ръст в цените на ГО се наблюдава от средата на 2021 г., нарастването й с около 10% е спрямо началото на миналата година.“

Ръстът на цената на застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите от около средно 10% се отчита при сравнение на нивата с януари миналата година. Всъщност, след спад през 2020 г. цената започна да се връща на предходни нива и плавното й увеличение се регистрира откъм средата на 2021 г. Ако се съпоставят цените от лятото, например, и тези от януари се вижда, че разликата в нивата няма или е незначителна. Това поясни Константин Велев, председател на АБЗ,  в интервю за предаването „Тази сутрин“ на bTV от 2 февруари 2022 г.

Той посочи, че повишението е различно при отделните компании и при различните сегменти, които отчитат критерии като кубатура на автомобила, възраст на водача, регион.  Броят автомобили в страната няма отношение към цената. В някои сегменти ръстът в цената на застраховката е по-висок, в други по-нисък, но като цяло е около 10%.  Разбира се, цената варира при различните застрахователи, затова съветът е хората да направят проучване на пазара, за да изберат най-изгодната за тях оферта.

Константин Велев обясни, че въпреки коментираното увеличение на задължителната застраховка за водачите в средна възраст, то крайната цена за тях е най-благоприятна. Той даде и конкретен пример – в София за среден клас автомобил от 1600 кубика и средна възраст на водача цените се движат в диапазона 245 – 280 лв. в различните компании, за Варна при същите условия има оферти в рамките на 225-270 лв. Поскъпването при младите шофьори като процент е по-малко, защото по принцип там цената е по-висока. „Все пак ние оперираме на нашия пазар и тази застраховка трябва да е достъпна за потребителите. Напълно съзнаваме, че е задължителна, но трябва да отчитаме също, че тя има своята социална роля чрез гарантиране правото на обезщетение на невинно-пострадалите при ПТП.“ – посочи Велев.  

Точна прогноза за ценовите нива на застраховката не може да се направи, но е вероятно през 2022 г. да има плавно движение нагоре поради редица фактори, като основен е щетимостта. Факт е повишението в размера на изплатените обезщетения, като към октомври 2021 г. те са с 50 млн. повече в сравнение със същия период на 2020.  Факт е, например, нарастването на цените на резервните части, на авто-монтьорските услуги и други, което към момента не е отразено в цената на застраховката „Гражданска отговорност“.

В края на разговора Константин Велев изрази надежда, че през тази година наредба „Бонус малус“ ще бъде одобрена. Отлагането на процеса във времето е във връзка с продължаващата пандемия и невъзможността в тези условия да бъде проведено нормално обществено обсъждане.  

 

Вижте цялото интервю!

Начало