Ивана Димова, член на УС на АБЗ, за ECONOMIC.BG: „ Здравната застраховка вече не е екстра, а част от планираната лична и семейна защита“

Пандемията преобърна представите ни за достъп до здравна грижа. Днес все повече българи търсят не просто лечение, а сигурност, бързина и възможност за избор. А всичко това идва с едно решение – допълнителната здравна застраховка“, посочи Ивана Димова, член на УС на АБЗ и изпълнителен директор на УНИКА, в интервю за ECONOMIC.BG. Това е видно и от пазарните данни на КФН - през последните години пазарът на доброволно здравно осигуряване в България бележи стабилен ръст, вариращ между 15 и 20% годишно. Според Ивана Димова основната причина е повишеното здравно съзнание след кризата с COVID-19 и желанието на хората да имат контрол върху достъпа си до качествена медицинска помощ. Днес здравната застраховка вече не е лукс или екстра – тя е част от планираната лична и семейна защита. Потребителите търсят профилактика, гъвкавост и индивидуални решения, а застрахователите бързат да отговорят с нови, дигитални продукти. Ето и останалите ключови акценти в интервюто на Ивана Димова.

Поведението на потребителя се промени – завинаги

Преди пандемията застраховка се търсеше предимно в отговор на вече възникнал здравословен проблем. Днес все повече българи подхождат превантивно – търсят пакети с покритие за профилактични прегледи, лабораторни изследвания, специализирани консултации, а не чакат симптомите да ги заведат в кабинета.

Тази промяна е особено видима при младите. Поколение Z, което е активно и дигитално, очаква гъвкавост, прозрачност и бърз достъп през мобилно приложение. За тях здравето е инвестиция, не последваща реакция при проблем. И това вече започва да променя самия облик на здравните продукти.

Работодателят като двигател на промяната

Големите компании все по-често използват здравното застраховане като ключов инструмент за задържане и мотивиране на служители. Освен стандартни пакети, вече се предлагат индивидуализирани програми – с включена психологическа подкрепа, ваучери за спорт, онлайн консултации, дори покритие в чужбина.

В някои сектори – ИТ, финанси, фармация – здравната полица вече е норма, не бонус. И това неминуемо води до повишено търсене и от индивидуални клиенти.

Дигиталното бъдеще вече е тук

Една от големите промени в сектора е пълната дигитализация на процеса – от подписване на полицата до ползване на услугите. Все повече застрахователни компании предлагат електронни здравни карти, достъпни през телефон, автоматично записване на прегледи чрез мобилни приложения, телемедицина – консултация с лекар през видеоразговор.

Следващата стъпка е интеграция с електронното здравно досие и платформите на НЗОК, за да се осигури безпроблемен трансфер на данни и още по-добра координация на грижата за пациента.

Здравното застраховане в България догонва развитите европейски пазари

В страни като Германия, Нидерландия и Франция, допълнителното здравно осигуряване е дълбоко вкоренено в системата – масово се ползва, субсидира се от работодатели и често е част от културното отношение към грижата за здравето. Но и у нас има причини за оптимизъм – особено с нарастващото търсене, дигиталните иновации и ясно изразеното желание на хората да имат алтернатива на претоварената публична система.

Здравната застраховка вече е част от нормалното

След COVID-19 българинът преоткри здравното застраховане не просто като услуга, а като инструмент за свобода и контрол. И докато доверието в публичната здравна система остава непостоянно, търсенето на допълнителна сигурност ще продължи да расте. А с него – и нуждата за още по-достъпни, прозрачни и технологично ориентирани здравни застрахователни продукти.

Вижте целия аналитичен материал „Стил на живот: Узря ли пазарът за здравни застраховки в България?“ на ECONOMIC.BG!

Начало