„Здравното застраховане, от въвеждането му до наши дни бележи двуцифрени ръстове на премийния приход. Тази тенденция ще продължи и за в бъдеще, защото у нас здравната застраховка е предпочитаният начин на ползване на извънболнична помощ“, подчерта Ирина Пейчева, член на КМЗ към АБЗ и директор „Здравно застраховане“, Дженерали, в интервю за ECONOMIC.BG. Тя посочи, че профилактичните програми по здравните застраховки играят сериозна роля не само в трудовата медицина, но и носят реални ползи на хората. На практика застрахователите са сериозен фактор в популяризирането на профилактиката като ползи и смисъл.
Ирина Пейчева обясни, че въвеждането на здравното застраховане като такова е започнало с концепцията за обособяване на втори осигурителен стълб (по аналогия с пенсионното осигуряване) и в резултат са били създадени здравноосигурителни дружества и обособен финансов продукт. През 2014 г. след промяна в концепцията дейността на тези дружества преминава в руслото на застрахователната дейност. Здравното застраховане се различава от останалите видове застраховки като специфични рискове, щетимост, допълнителни услуги, еднакво пакетно предагане, организация на администрирането, ползването и въобще цялото клиентско изживяване. Сериозно влияние върху процесите на пазарно проникване оказват и застрахователните брокери, които полагат усилия за популяризиране на застраховката и нейното ползване.
По отношение на ползите от здравно застраховане, пък и на която и да било застраховка, те са заложени още при създаването й. Не трябва да се забравя, че застраховките са финансови продукти и целят облекчаване на финансовите последиците от настъпване на застрахователно събитие. „При здравното има още един фундаментален елемент, който е равностоен като фокус- това е облекчаването на достъпа до специализирана медицинска помощ и категорично по-ефективната организация при ползването на която и да било медицинска услуга. В здравната застраховка има и социален елемент“, обясни Ирина Пейчева. Ето и другите основни акценти в нейното интервю.
Пазарът на здравното застраховане у нас узря, развива се основно по линия на работодателските програми
В различните държави моделът на предлагане на здравни застраховки зависи от конфигурирането на здравноосигурителната система и мястото на тази линия бизнес като допълващ я елемент. У нас здравното застраховане тръгна и върви по линия на работодателските програми. Здравната застраховка е служителска придобивка, а покрай нея и правото да се включат членове на семейство по същите или сходни условия с тези на служителите. Много малко компании на пазара предлагат индивидуални и семейни полици, делът им е нищожен.
Хората вече познават добре смисъла и начините на ползване на здравната застраховка, дори вече и начините на заобикаляне на правилата. Ако преди се застраховаха малко членове на семейства, сега се наблюдава сериозен растеж в тези групи. Застрахователното покритие и включените улеснения превърнаха застраховката в необходимост и стил на живот. Много красноречив е фактът, че от години това е най-предпочитаната социална придобивка, която в някои брашове се и подразбира.
Пандемията оказа влияние не толкова върху застраховката като покритие, колкото върху начина й на ползване
Пандемията оказа влияние не толкова върху застраховката като покритие, колкото върху начина на ползване, а и доведе до повишена щетимост, предизвикана от разклащането на общото здраве на хората. Въведе се и нещо много важно като по-масова услуга – дистанционните прегледи и телемедицината като понятие и практика. В момента тече законовото регламентиране на тази дейност, но без съмнение това е част от бъдещето на здравните услуги. По отношение на възстановяването на разходи се въведе дигиталното заявяване на претенции. Вече повечето застрахователи не изискват оригиналите на документите, ако щетите са до определени лимити. Дигитализираха се и застрахователните карти.
Започнаха много да се ценят дигиталните решения и канали за комуникация със застрахователя, цени се самообслужването и най-вече започна да се появява дълготърсеният ефект на управление на собственото здраве.
Има разлика между поколенията по отношение на грижата за здравето и здравното застраховане. По-старото поколение има тенденция към отлагане, а понякога и неглижиране на по-леките оплаквания, което води до по-сериозни последици и разходи за лечение. Поколението Z носи повече щети по линия на типичните за активния начин на живот здравни проблеми и нуждата от проверка на всяко съмнение. Важен фактор е и по-високата информираност, идваща основно по линия на дигиталните канали.
Новостите в здравните застраховки навлизат по няколко линии - прогресът в медицинската практика, дигитализацията и селф-сървиса при ползване, дистанционните прегледи и телемедицината, навлизането на проблематиката на стреса и психичното здраве, пост-ковидните усложнения.
Здравната застраховка осигурява множество предимства за клиентите: бърз и удобен достъп до медицинска помощ, покриване на медицински разходи и други.
Макар и да не изчерпва всички медицински разходи, здравната застраховка е сериозен фактор във финансирането на извънболничната помощ и профилактиката на хората в трудоспособна възраст и техните семейства. Дава удобен и бърз достъп до специализирана медицинска помощ. Това намалява всички страдания и последиците от изчакване на адекватното лечение.
Здравната застраховка покрива разходите за избор на екип и подобрява битовите условия при болнично лечение. Отделно се покриват и медицинските разходи, които са извън клиничната пътека по НЗОК. Покриват се медикаменти, дентална помощ и друти медицински стоки и услуги.
Не без значение е свободният избор на лечебно заведение в цялата страна. Удобство е да ползваш медицинска помощ, където и да се намираш. Удобство е резервирането на часове, координирането на профилактики и лечение и пр.
Здравната застраховка е един от най-дигитализираните застрахователни продукти
Докато другите застраховки се радват на дигитализация при сключването, тук това става при ползването. Това е така поради факта, че средно на всеки застрахован се падат по 3-4 щети на година и улесненият процес на ползване е много високо оценен. Без съмнение клиентите ни високо оценяват и свободата си на избор на лечебно заведение, лекар, достъпността на графиците и т.н
„Хаштаг“ думите за 2025 са Медицинска инфлация , Електронно здравно досие, Консултации при психолог
Въпросът с електронното здравно досие е важен заради съхранението и достъпа на медицинска информация. Застрахователите като общност осъзнахме сериозните ползи и направихме стъпки по отношение на събирането и дългосрочното съхранение на резултати от изследвания и провеждано лечение, тяхното значение при последващо диагностициране и лечение. В момента темата е актуална по линия на електронното здравно досие на Националната здравноинформационна система. Много е важно да се осъзнае, че целта на застрахователите, гражданите и Министерството на здравеопазването е една - по-доброто здраве на населението, чието подмножество са застрахованите лица. Наистина е важно да се използват всички събрани данни в името на по-добрата диагностика и лечение, но също е важна и ролята на прозрачността по отношение на ефективността на процесите и стопирането на отрицателните прояви при финансирането на здравето. Сътрудничеството на държавата със застрахователите, предлагащи медицинска застраховка би донесло много ползи и улеснения за всички.